Karmazyn - Występowanie, charakterystyka ryby

O tym, że warto jeść ryby mówi się ostatnio dużo. Nietrudno nadziać się na reklamę telewizyjną, czy spot dotyczący pozytywnych właściwości ryb. Nie raz będąc w sklepie zastanawiamy się którą właściwie rybę powinniśmy wybrać. O dorszu, czy pstrągu wiemy już wiele…

Dzisiaj przybliżymy zupełnie inną propozycję – drapieżnika o czerwono-żółtej barwie, bardzo dużych oczach i masywnej, krępej budowie. O kogo chodzi? Przedstawiam dzisiejszego bohatera: karmazyna.

Karmazyn w naturalnym środowisku

Chciałabym przybliżyć postać opisując zarówno cechy charakterystyczne, właściwości dla zdrowia, a także propozycje wykorzystania w kuchni.

Naturalne środowisko to głębokie wody północnego i zachodniego Atlantyku. Karmazyn żyje nawet do 400m poniżej poziomu morza. To zwierzęta stadne, które maksymalnie osiągają metr długości i 15 kilogramów wagi. Jak wspomniałam wcześniej- są to drapieżniki, ich pożywienie stanowią mniejsze ryby, a także bezkręgowce zamieszkujące wody Atlantyku. Dla człowieka karmazyn nie stanowi zagrożenia, chociaż ukłucie kolców jest bolesne, a rany potrafią źle i długo się goić. Jako ciekawostkę wspomnę, że samice osiągają dojrzałość płciową w wieku 10 lat, a w zimie jako gatunek jajożyworodny potrafią urodzić do 350 000 larw.

Wartości odżywcze karmazyna

Dlaczego warto pomyśleć o wykorzystaniu karmazyna w kuchni? Przede wszystkim ze względu na niewielką zawartość tłuszczu i cholesterolu.

W Azji stanowi  on bardzo popularne danie, w Polsce jest mniej popularna. Jest jednak dostępna w sieciach sklepów spożywczych, zachęcam więc do przeanalizowania jego właściwości.

100 g fileta dostarczy nam 106 kcal i 3,3 g tłuszczu. Dla porównania popularny pstrąg to już 160 kcal i 9,6 g tłuszczu. Również cholesterol na poziomie 54 mg/ 100g to aż o 5mg mniej niż w przypadku pstrąga.

Mięso karmazyna

Karmazyn z powodzeniem może być stosowany jako zamiennik mięsa zwierzęcego ze względu na wysoką ilość białka oraz aminokwasów egzogennych  (produkowanych naturalnie w naszym organizmie- lizyna, leucyna, walina, izoleucyna oraz treonina) Mimo, że nie jest to ryba tłusta zawiera cenne kwasy omega-3.

Warto wspomnieć o pozostałych  składnikach mineralnych, których karmazyn jest źródłem- tutaj dla przykładu wskażę chociażby witaminę B12, witaminę D, wapń, fosfor, czy selen. Wymienione mają pozytywny wpływ między innymi na: właściwą kondycję układu kostnego, wzmacniają układ odpornościowy, wspomagają procesy metabolizowania hormonów, wspierają prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego.

Spożywanie karmazyna stanowi ciekawy dodatek do diety- zarówno dla osób dbających o linię, dla sportowców ograniczającym zawartość tłuszczu w pożywieniu, czy dla osób zmagających się ze schorzeniami wątroby, czy trzustki. Warto dodać, że nie ma przeciwwskazań do spożywania ryby po obróbce termicznej przez kobiety w ciąży i karmiące piersią.

Gdy zachęceni powyższym opisem zakupimy już karmazyna warto zastanowić się nad tym w jaki sposób go przyrządzić.

Jak przyrządzić karmazyna?

Sposobów jest kilka, a do najbardziej popularnych należą: grillowanie, pieczenie, czy parowanie. Do ryby będą pasować tradycyjne warzywa, sosy, ryż, czy ziemniaki. Sprawdzą się popularne w Polsce dodatki- czosnek, czy cytryna. Chcąc poeksperymentować pamiętajmy, że z racji pochodzenia – będą do niej pasować także azjatyckie smaki- sos słodko-kwaśny, chilli, orientalne warzywa, czy podanie w zupie rybnej. Warto dodać, że karmazyn również sprawdza się jako ryba wędzona – jako dodatek do kanapek, tortilli, sałatek, czy tarty.

Gdy w ferworze zakupów natkniecie się kiedyś na karmazyna, przypomnijcie sobie ten artykuł. Wybierając się na wakacje do Azji pamiętajcie, aby spróbować potraw przygotowanych z lokalnych składników. Będąc w ZOO wypatrujcie wielkookiego, czerwono-żółtego drapieżnika.

Szczegóły
Artykuły
Autorzy