Jednostka napędowa w postaci silnika zaburtowego to niezwykle ważny element wyposażenia. Pozwala w prosty sposób napędzać łódź i sprawnie manewrować po wodzie. Przyjrzyjmy się szczegółowo, który napęd może być najlepszy dla twoich potrzeb!
Silnik zaburtowy a stacjonarny – kluczowe różnice
Silnik zaburtowy montowany jest na pawęży łodzi, co zapewnia znacznie lepszą manewrowość w porównaniu z silnikiem stacjonarnym. Można zmieniać jego nachylenie i położenie. Większość silników zaburtowych jest także bardziej energooszczędna niż ich stacjonarne odpowiedniki, ponieważ są od nich mniejsze i lżejsze. Warto jednak zauważyć, że silniki stacjonarne mają zwykle wyższą wydajność, co pozwala osiągać większe prędkości.
Konserwacja przenośnych silników zaburtowych nie należy do skomplikowanych zadań z uwagi na dość prostą konstrukcję i dostępność części zamiennych. Ich montaż i obsługa również nie sprawiają trudności użytkownikom.
Wady silników zaburtowych
Silniki montowane za burtą są bardziej narażone na uszkodzenia w wyniku kolizji z przeszkodami. Mogą ulec awarii, choć naprawa i serwis są łatwiejsze w porównaniu do silników stacjonarnych. Ze względu na stosunkowo niewielką moc (od kilku do kilkudziesięciu KM) silniki zaburtowe najlepiej nadają się do mniejszych jednostek. Niestety, ze względu na swoją lekkość i prosty demontaż, są również bardziej narażone na kradzież, co warto mieć na uwadze podczas postoju łodzi.
Silnik zaburtowy spalinowy – czym się wyróżnia?
Silniki spalinowe zaburtowe dostępne są w wersjach dwusuwowych i czterosuwowych. Dwusuwowe silniki są lżejsze i tańsze, ale zazwyczaj mniej efektywne i bardziej szkodliwe dla środowiska. Dzieje się tak, ponieważ wymagają mieszanki paliwowo-olejowej, co zwiększa emisję spalin. Cięższe silniki czterosuwowe mają większą moc i są bardziej przyjazne dla środowiska. Generalnie jednak silnik zaburtowy spalinowy zapewnia dobre osiągi i nadaje się do małych i średnich jednostek. Doskonale sprawdza się, gdy trzeba sprawnie dotrzeć na miejsce w określonym czasie. Aby zmniejszyć negatywny wpływ na przyrodę, zaleca się wybór silników czterosuwowych.
Spalinowe silniki zaburtowe generują dość duży hałas, szczególnie przy większych prędkościach, co może być uciążliwe dla osób na łodzi i w jej otoczeniu.
Silnik zaburtowy elektryczny – co warto o nim wiedzieć?
Podstawową zaletą silników zaburtowych elektrycznych jest ich cicha praca. Są idealne np. dla wędkarzy, fotografów przyrody lub osób szukających relaksu i ciszy. Sprawdzają się na mniejszych łodziach o masie poniżej 2 ton oraz pontonach. Na większych jednostkach można zastosować kilka elektrycznych silników zaburtowych.
Silniki elektryczne nie emitują szkodliwych gazów ani innych substancji, co sprawia, że są przyjazne dla środowiska. Są szczególnie polecane na wodach, gdzie obowiązują regulacje dotyczące ochrony środowiska, np. na jeziorach z zakazem używania silników spalinowych.
Silniki zaburtowe elektryczne nadają się do krótkich rejsów po spokojnych wodach, ze względu na ograniczony zasięg i moc. Działają na prąd, więc konieczne jest wyposażenie w akumulatory. Dla wydłużenia czasu pracy można rozważyć zakup dodatkowego zestawu akumulatorów, co pomoże zniwelować problem długiego ładowania po rozładowaniu.
Jednostka napędowa elektryczna jest prosta w obsłudze i cechuje się niską awaryjnością. Nie wymaga wymiany oleju ani chłodzenia, a serwisowanie i ewentualne naprawy są łatwe, ponieważ silnik elektryczny można szybko zdemontować.
Wybór odpowiedniego napędu
Rozważ zakup cichego, ekologicznego zaburtowego silnika elektrycznego, jeśli cenisz ciszę i czystość środowiska. Jeśli priorytetem jest duża moc, wybierz silnik spalinowy czterosuwowy. Pamiętaj też o dopasowaniu do rodzaju zbiorników, na których najczęściej pływasz. Każdy z napędów zwiększy manewrowość łodzi, a więc wygodę i bezpieczeństwo, co czyni go wartościowym elementem wyposażenia!
Materiał partnera