Historia

HISTORIA WĘDKARSKIEGO ŚWIATA

Wydawnictwo Wędkarski Świat zostało założone we wrześniu 1995 roku przez Krzysztofa Fareckiego i Adama Schmida, właścicieli firmy Design Fishing, oraz Marka Trojanowskiego, redaktora naczelnego Wiadomości Wędkarskich, który został szefem Wydawnictwa. Na stanowisko redaktora naczelnego miesięcznika Wędkarski Świat, którego pierwszy, historyczny numer 1/1996 ukazał się w grudniu 1995 roku, powołano Piotra Sierputowskiego.

Rok później Wydawnictwo Wędkarski Świat obdarzyło polskich wędkarzy kolejnym tytułem – miesięcznikiem Świat Spinningu, którego pierwszy numer 1/1997 trafił na rynek w grudniu 1996 roku. Pierwszym redaktorem naczelnym Świata Spinningu został Jacek Jóźwiak, a po ośmiu miesiącach zastąpił go na tym stanowisku Jacek Kolendowicz. Zastępcą naczelnego i filarem redakcji był od początku Marek Szymański.

Oba miesięczniki szybko zyskały szerokie grono wiernych czytelników, zwłaszcza młodego pokolenia, i stały się realną konkurencją dla funkcjonujących na polskim rynku gazet wędkarskich. Prezentowały bowiem nowoczesne podejście do wędkarstwa i oryginalną szatę graficzną, poruszały na swoich łamach kontrowersyjne, nieobecne w innych pismach tematy dotyczące dewastacji hydrotechnicznej i rybackiej naszych rzek i jezior.

Świat Spinningu, jako pierwsza gazeta wędkarska w Polsce a zapewne również i w Europie, zaczął rejestrować rekordowe okazy, przyjmując jako wyłączne kryterium długość, a nie masę ryby. Od numeru 3/1998 Świat Spinning rozszerzył spektrum tematyczne o wędkarstwo muchowe i zmienił nazwę na Świat Spinningu i Muchy.

W grudniu 1998 Piotra Sierputowskiego zastąpił na stanowisku redaktora naczelnego Wędkarskiego Świata Maciej Ogrodzki, były redaktor naczelny miesięcznika Esox (znanego później jako Wędkarstwo).

W celu wzmocnienia pozycji naszego Wydawnictwa na rynku, w czerwcu 1999 roku została podjęta strategiczna decyzja o połączeniu Wędkarskiego Świata ze Światem Spinningu i Muchy pod wspólnym tytułem Wędkarski Świat. Odnowiony i powiększony miesięcznik został ciepło przyjęty przez polskich wędkarzy i skokowo zwiększył sprzedaż, jednak wielu fanów Świata Spinningu i Muchy do dziś wspomina ten miesięcznik z nostalgią, określając go zaszczytnym mianem „kultowego”. Na stanowisku redaktora naczelnego WŚ pozostał Maciej Ogrodzki, natomiast naczelny ŚSiM Jacek Kolendowicz przejął po dymisji Marka Trojanowskiego zarządzanie Wydawnictwem.

W maju 2000 roku nastąpiła kolejna strategiczna zmiana – dotychczasowi właściciele Wydawnictwa odsprzedali swoje udziały Piotrowi Piotrowskiemu i Jarosławowi Rembiszewskiemu, a Jacek Kolendowicz objął stanowisko dyrektora generalnego Wydawnictwa. Wędkarski Świat pozostał w polskich rękach i wszedł w fazę dynamicznego rozwoju. Już we wrześniu tego roku zespół Wędkarskiego Świata zorganizował w Starych Jabłonkach koło Ostródy na terenie Hotelu Anders i jeziora Szeląg Mały ogólnopolskie zawody spinningowe o I Puchar Wędkarskiego Świata, połączone z zawodami i konkursami dla dzieci, Festiwalem Ryby Wędki i Muzyki Sielawa Blues oraz z Mistrzostwami Polski Kucharzy w Potrawach z Ryb. Ta ogromna impreza, w której czytelnicy Wędkarskiego Świata bawili się i wędkowali ramię w ramię z utytułowanymi zawodnikami kadry narodowej, była przez nas organizowana do 2006 roku i jest przez wielu uznawana jako dotychczas największe w Polsce i najlepiej zorganizowane integracyjne zawody wędkarskie.

W maju 2001 roku, po tragicznej śmierci Macieja Ogrodzkiego w wypadku drogowym, dyrektor generalny Wydawnictwa Jacek Kolendowicz przejął również obowiązki redaktora naczelnego Wędkarskiego Świata.

W czerwcu 2002 roku powstał w strukturach naszego Wydawnictwa Sklepik Wędkarskiego Świata. Sklepik WŚ szybko stał się popularny na wędkarskim rynku sprzedaży wysyłkowej, ponieważ ułatwiał wędkarzom dostęp do sprzętu, o którym mogli poczytać na łamach naszego miesięcznika.

W 2007 roku w wyniku kolejnych zmian własnościowych głównym udziałowcem Wydawnictwa Wędkarski Świat został Piotr Piotrowski, piastując jednocześnie funkcję prezesa zarządu.

Działalność Sklepiku WŚ zakończyliśmy w lutym 2009 roku. Obserwując reakcje rynku i niektórych naszych reklamodawców uznaliśmy bowiem, że podstawową rolą i misją wędkarskich mediów jest dystrybucja rzetelnej, fachowej informacji o sprzęcie wędkarskim i wędkowaniu, natomiast prowadzenie przez wydawcę handlu tym sprzętem stawia pod znakiem zapytania jego wiarygodność.

Redakcja Wędkarskiego Świata od początku swego istnienia przykładała wielką wagę do spraw ochrony środowiska i zachowania zasobów naturalnych naszych wód. Od 1999 roku współpracujemy z WWF, jedną z największych światowych organizacji ekologicznych, oraz wspieramy działania Stowarzyszenia Ekologiczno-Kulturalnego Klub Gaja, m.in. przez objęcie patronatem ogólnopolskiej akcji „Zaadoptuj rzekę”. Wspólnie z tymi organizacjami zorganizowaliśmy skuteczne protesty przeciwko planom budowy zapory na Wiśle w Nieszawie. W wielu publikacjach przeciwstawiamy się zabudowie hydrotechnicznej i przegradzaniu polskich rzek, rabunkowym połowom gospodarczym oraz szkodliwym zarybieniom naszych wód, zwłaszcza gatunkami obcymi.

Od dawna promujemy zasadę „złów i wypuść”, czyli C&R (Catch&Release). Nasze publikacje przyczyniły się do wprowadzenia tej zasady na wszystkich spinningowych zawodach Grand Prix Polski i na Spinningowych Mistrzostwach Polski.

Jako jedyny miesięcznik wędkarski w Polsce (nie licząc Świata Spinningu), a zapewne i w Europie, przyjęliśmy długość rekordowej ryby jako jedyne kryterium oceny jej wielkości, co znacznie ułatwia wędkarzom ich szybki pomiar i wypuszczanie (w przeciwieństwie do kłopotliwego ważenia ryb wymaganego przez inne pisma wędkarskie). Prowadzimy jedyny oficjalny rejestr Rekordów Polski w Długości Ryby. Od 2012 roku rejestrujemy i nagradzamy medalami wyłącznie te rekordowe okazy najcenniejszych drapieżników: szczupaków sandaczy, sumów, boleni, okoni i lipieni, które zostały wypuszczone z powrotem do łowiska.

Również w 2012 roku przygotowaliśmy i wystosowaliśmy do ministerstwa rolnictwa oraz Zarządu Głównego PZW petycję w sprawie wprowadzenia górnych wymiarów ochronnych dla wymienionych drapieżników. Nasza petycja zyskała poparcie największych organizacji ekologicznych i podpisało się pod nią kilka tysięcy wędkarzy. Mimo, że została odrzucona przez ZG PZW, to jednak spowodowała, że niektóre okręgi PZW wprowadziły górne wymiary ochronnych na swoich wodach.

Szczególną troską otaczamy młodych wędkarzy: prowadzimy osobny Rejestr Rekordów Polski w Długości Ryby Juniorów oraz specjalne rubryki dedykowane dzieciom i wędkującej młodzieży.

Nie ominęła nas moda na „multimedialność”. Od 2006 roku działa Portal Wędkarskiego Świata a wraz z nim Forum WŚ, na którym wędkujący internauci mogą wymieniać informacje i poglądy na wszystkie tematy dotyczące wędkarstwa i naszych publikacji. Jesteśmy również aktywni w najpopularniejszych mediach społecznościowych. Na FB polubiło nas ponad 40 tysięcy osób, dużym zainteresowaniem cieszy się również kanał filmowy Wędkarskiego Świata na YT, prezentujący wędkowanie „na żywo” w Polsce i za granicą.

Z Wędkarskim Światem od początku jego istnienia współpracują najwybitniejsi polscy wędkarze, mistrzowie Polski, Europy i świata, trenerzy kadry narodowej i jej członkowie, autorzy książek i filmów wędkarskich, specjaliści z dziedziny ichtiologii i ochrony środowiska, podróżnicy. Dzięki temu jesteśmy najbardziej opiniotwórczym w Polsce multimedialnym wydawnictwem wędkarskim, kreującym nowe trendy i techniki łowienia ryb na wędkę oraz najciekawsze, najlepsze produkty z szerokiej oferty wędkarskiego rynku.

Obserwuj nas

ZOBACZ TAKŻE

NOWY REKORD?

Poinformuj nas o nowym rekorodzie wypełniając krótki formularz