łódź

Patent sternika motorowodnego – jakie daje uprawnienia?

Poszukujesz informacji na temat patentu sternika motorowodnego? Chcesz się dowiedzieć, jakie uprawnienia da Ci ten dokument? Czy pozwala on na kierowanie skuterem wodnym lub pływanie po wodach morskich? 

Jeżeli chcesz poznać odpowiedzi na powyższe pytania, zapraszamy do lektury naszego artykułu. Dzięki niemu dowiesz się też, jakie warunki trzeba spełnić, by zdobyć taki patent oraz z jakimi kosztami się to wiąże.

Sternik motorowodny – uprawnienia

Należy podkreślić, że patent sternika motorowodnego to podstawowy rodzaj uprawnień funkcjonujących w Polsce. Kolejnymi poziomami są motorowodny sternik morski oraz kapitan motorowodny. Organem, który wydaje wszystkie te dokumenty, jest Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego.

Osoba mająca patent sternika motorowodnego może prowadzić łodzie motorowe po wodach śródlądowych; ma więc prawo pływać dowolną motorówką (bez ograniczeń dotyczących długości kadłuba lub mocy silnika) po Mazurach i innych jeziorach, a także po zalewach, rzekach itp. Ten dokument jest również niezbędny do kierowania skuterem wodnym.

Mając patent sternika motorowodnego, można też prowadzić łodzie motorowe na morzu – istnieją tu jednak pewne ograniczenia. Jednostka nie może mieć więcej, niż 12 m kadłuba, a rejs musi się odbywać wyłącznie w porze dziennej. Ponadto pływanie jest dozwolone tylko na wodach wewnętrznych lub na pozostałych wodach morskich w odległości do 2 mil od brzegu.

Pływanie bez uprawnień?

Jak widać, posiadacze patentu sternika motorowodnego mają stosunkowo duży zakres możliwości. A czy nie mając żadnych uprawnień, można w Polsce legalnie prowadzić jednostki motorowe?

Owszem, można – z tym że w takiej sytuacji pozostają do wyboru tylko dwie opcje: małe łodzie (np. te przeznaczone dla wędkarzy) o mocy silnika do 10 kW, albo powolne houseboaty rozwijające prędkość do 15 km/h.

W obu przypadkach trudno mówić o pełnej przyjemności z uprawiania sportów wodnych albo o satysfakcjonujących osiągach. Dlatego właśnie patent sternika motorowodnego cieszy się wśród wodniaków tak dużą popularnością.

Sternik motorowodny – wymagania

Pragnąc zdobyć patent sternika motorowodnego, wystarczy mieć skończone 14 lat i pomyślnie zdać egzamin z wiedzy oraz umiejętności praktycznych niezbędnych do bezpiecznego sterowania łodzią.

Sternik motorowodny nie musi więc być pełnoletni. Należy jednak podkreślić, że ze względów bezpieczeństwa posiadacze patentu, którzy nie ukończyli jeszcze 16 lat, mogą prowadzić tylko te jednostki, które mają moc silnika nie większą, niż 60 kW.

Jak wygląda egzamin i ile kosztuje?

Składa się on z dwóch części – praktycznej oraz teoretycznej. Praktyka polega na wykonaniu wskazanych manewrów, takich jak wejście w ślizg, podejście do człowieka, cumowanie. Źle przeprowadzone zadanie można jeden raz powtórzyć. Część teoretyczna trwa 90 minut i ma formę pisemną – jest to test jednokrotnego wyboru, obejmujący 75 pytań zamkniętych. Aby zdać, wystarczy odpowiedzieć poprawnie na 65 z nich.

Każdorazowe podejście do egzaminu to koszt 250 zł, natomiast wydanie dokumentu kosztuje 50 zł. W obu przypadkach uczniom oraz studentom do ukończenia 26 roku życia przysługuje zniżka w wysokości 50%. Osoby niepełnoletnie pragnące przystąpić do egzaminu muszą okazać pisemną zgodę rodziców lub opiekunów prawnych.

Czy trzeba brać udział w kursie?

Teoretycznie nie ma takiego obowiązku, niemniej jednak zaleca się udział w szkoleniu, i to z kilku powodów. Po pierwsze, siadając za sterami łodzi motorowej, mamy do czynienia z dużymi siłami i prędkością, a w razie pomyłki – ze znacznymi kosztami wynikającymi ze zniszczenia sprzętu. Dla własnego spokoju i bezpieczeństwa lepiej jest zdobyć wiedzę pod okiem doświadczonych wodniaków.

Po drugie, kurs znacząco zwiększa szanse na pomyślne przejście egzaminu – a przecież każda próba podejścia do niego wiąże się z opłatami. Warto więc dołożyć starań, by zdać za pierwszym razem. Po trzecie wreszcie, udział w szkoleniu to najszybsza i najłatwiejsza metoda zdobycia umiejętności pozwalających czerpać radość z obcowania z wodą, mocą silnika i prędkością.

Autorzy